Foto: Promotiecommissie cyclamen Royal FloraHolland
De afzet van cyclamen als kamerplant staat onder druk, maar als terrasplant heeft het product nog volop kansen. Steeds meer aanvoerders doen mee met de promotiecampagne voor Garden cyclamen.
Na bijna drie jaar collectieve promotie voor outdoor cyclamen besluiten aanvoerders in november of ze de campagne voort willen zetten. Productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland: „Vanaf juli tot week 38 deed cyclamen het beduidend beter dan vorige jaren. Het aanbod is met 10% afgenomen, doordat twee kwekers zijn gestopt, de middenprijs steeg met 11 cent. Oorzaken zijn dat bloeiende planten in de lift zitten en de bekendheid van cyclamen voor buiten is gegroeid. Omdat we vooral daar kansen zien voor groei, willen we de promotiecampagne voortzetten en daarbij extra focussen op midi en grootbloemige varianten.”
Bij kwekerij Bergcamp ging de afgelopen weken veel aanbod weg onder het Garden-label. „Die doen het elk jaar wat beter in deze periode. Ook onze nieuwe 4-pack Garden-mix doet het goed. Verder merken we dat bijzondere cyclamen meer in trek zijn. De gewone mix presteert ’gewoontjes’”, zegt Sander Burger. De statistieken van Royal FloraHolland laten zien dat noviteit Petit Moulin een flitsende start maakt en Victoria, wit met felgekleurd randje, flink groeit.
Door de aanhoudende warmte in september hoopte het aanbod van cyclamen op, waardoor de prijzen wat onder druk kwamen te staan. Arno Vollebregt van Vollebregt Cyclamen: „Vooral de grotere potmaten hadden het de afgelopen tijd moeilijk. Maar tot eind augustus hadden we niets te klagen. Er was balans tussen vraag en aanbod.” Kleinbloemige cyclamen zijn nog altijd in de meerderheid en maken de grootste prijsstijging. Wel lijkt grootbloemig voorzichtig een comeback te maken.
Cyclamen l Verkochte aantallen en middenprijs van cyclamen in 2018 t/m 2022 en in de eerste 40 weken van 2021 t/m 2023.

Dracaena marginata l Verkochte aantallen en middenprijs van D. marginata in 2018 t/m 2022 en eerste 40 weken van 2021 t/m 2023.
Foto:
Pixabay
De krimp in het aanbod van Dracaena marginata had vorig jaar nog niet het gewenste effect, maar nu stijgt de middenprijs met 11%. De keerzijde is dat de retail steeds meer de boot afhoudt nu de kostprijs stijgt.
Het wegvallen van een grote speler in de productie van Dracaena marginata zorgt dit jaar voor onrust in de markt. Kwekerij Luiten nam een groot deel van de productie over, maar had moeite om als nieuwe speler zijn weg te vinden. Frans van Dijk van kwekerij Luiten: „Het gaat niet vanzelf. Vooral in de zomer stond de markt flink onder druk. Wij moesten veel klokken, tegen prijzen die ver onder de maat waren. Voor volgend jaar focussen we meer op voorverkoop en variatie in potmaten ”
Ook de handel merkt dat het een rommelig jaar is. Fabian Mertens van Javadoplant: „Zowel voor kwekers als handel is het een jaar van aftasten, iedereen moet weer zijn plekje zien te vinden in de markt. Er zaten flinke pieken en dalen in het aanbod, zowel in volumes als in kwaliteit. Ketens hielden de boot af en op de Engelse markt nam de vraag af door afkeuringen op trips en luis.”
Richard Visser van Forever Plants verwacht dat het nog tot het eind van het jaar kwakkelen blijft. „Het eerste half jaar was nog goed, maar sindsdien is het erg onrustig in de markt. Tuincentra zijn tot het eind van het jaar vooral bezig met kerstshows, niet met planten. Acties na Kerstmis zijn er wel, maar niet zoals in andere jaren.”
Aanbieders van grote, vertakte dracaena’s zijn gematigd positief. Patrick Duyvesteyn van Duyvesteyn Plants: „De resultaten vallen niet tegen. Nu de coronagekte voorbij is, kunnen we het verschil weer maken met kwaliteit, zij het tegen een hogere prijs. Het zijn vooral de grote bedrijven met de kleine maten die nu worstelen in een markt waar de vraag terug is naar normaal.”
{{graphic_description_2}}

BRON: Royal FloraHolland
-
Markt & Trends – Analyses Potplanten
Next page1.
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.bloemisterij.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Markt & Trends – Analyses Potplanten
Next page1.
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.bloemisterij.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928