Jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event

Markt & Trends – Marketing

Jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event

Het Sierteelt Marketing Event is er voor voor alle partijen in de sierteeltketen. Netwerken is een belangrijk onderdeel. Indicatie voor het niveau is NIMA-B, maar lidmaatschap van NIMA is niet verplicht voor deelname.

tekst Hans Neefjes beeld NIMA

Najaar 2018 werd het eerste Sierteelt Marketing Event georganiseerd. De tiende editie staat voor aanstaande 26 september op de planning. Waarom zo‘n event? Wat maakt het ­speciaal? En wat vinden marketeers uit de sierteelt ervan?

Volgens Caroline Nederpelt, marketeer en mede-initiatiefnemer van het Sierteelt Marketing Event, is er geen andere gelegenheid waar heel specifiek op de marketingontwikkelingen in de sierteeltsector wordt ingegaan. Het verklaart volgens haar dat er bij het laatste event een stop was op het aantal deelnemers. Aanstaande jubileumeditie is er letterlijk een bioscoop te vullen, maar bij 200 is wel het maximale aantal deelnemers bereikt.

Opvallen

Via marketing kan een homogeen product onderscheidend en aantrekkelijker gemaakt worden voor specifieke doelgroepen. Opvallen. Maar daarbij is kennis de succesfactor, weet Nederpelt. Op het event gaat het over trends en ontwikkelingen in de sierteeltmarketing en wordt ook algemene informatie aangereikt die de marketeer dan voor zijn sierteeltbedrijf specifiek kan maken. „Marketeers zijn vaak een eenling binnen hun bedrijf. Wat is er dan mooier om tijdens het event collega-marketeers te spreken? Uiteindelijk willen we marketing en marketingcommunicatie in de sierteelt naar een hoger niveau tillen, met klant- en marktgericht denken en handelen als uitgangspunt. En uiteindelijk moet dit leiden tot meer verkoop.”

Thema’s

Tijdens elk event staat één thema centraal. Input daarvoor komt ook voort uit de feedback van de deelnemers. Het ging al over duurzaamheid, digitale transformatie, internal branding, experience marketing, AI-ontwikkelingen en GenZ. Het thema voor de jubileum­editie is ’Marketing & Sales Synergie: de Route naar 2030’. Het wordt behandeld volgens een vast format. Experts uit de sierteelt en een andere sector bespreken de specifieke ins en outs van het thema. Na iedere presentatie gaan deelnemers in groepjes met elkaar in gesprek met als centrale vraag: wat pak jij morgen op van hetgeen vandaag naar voren kwam? In het programma zijn ook netwerkmomenten ingebouwd: vooraf, halverwege het programma en tijdens de afsluitende maaltijd.

Tijdens het tiende Sierteelt Marketing Event op donderdag 26 september zijn de best beoordeelde sprekers van de afgelopen events weer uitgenodigd voor zes presentaties verspreid over drie parallelrondes. En er is een forumdiscussie met vertegenwoordigers uit alle schakels van de sierteeltketen. Het programma is volgens de organisatie ook interessant voor verkopers én directeur/eigenaren van sierteeltbedrijven. Nederpelt : „Zij zijn belangrijk voor draagvlak voor ­sales/marketingontwikkelingen in de sierteeltsector.”

Netwerken belangrijk

Navraag bij enkele deelnemers aan voorgaande negen edities van het event leert dat, naast de inhoudelijke presentaties, het netwerken een zeer belangrijk onderdeel is. Een van hen is Marc Eijsackers, sinds kort werkzaam bij rozenkwekerij Porta Nova en de afgelopen tien jaar marketeer bij Floricultura en directeur van Bloemenbureau Holland. „Ik ben alle edities geweest en ga zeker ook naar de jubileumeditie. Het is goed om ontwikkelingen in de marketing te blijven volgen. Maar minstens zo belangrijk is het ontmoeten van collega‘s uit de sector. Samen praten over de kansen en uitdagingen in de sierteelt scherpt je eigen visie. En je zoekt elkaar makkelijker op als je elkaar beter leert kennen.”

Bloemenbureau Holland sponsort het event


    Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.bloemisterij.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
  • Jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event

    Next page

    1.


    Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.bloemisterij.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
  • Jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event

    Next page

    1.