Kijk op de week

Kijk op de week

Veredelen op beleving

Afgelopen weekend was ik op retailbeurs Trendz in Gorinchem. Een behoorlijke hoek van de beursvloer was ingericht met siergewassen. Veel rozen, waaronder de redelijk nieuwe rode roos Con Amore en Dorchester+, een nieuwe witte grootbloemige met lichtroze gloed. Wat deden veel bezoekers, voornamelijk winkeliers in het segment home decoration & lifestyle: ruiken en voelen aan de bloemen. Dat zag je ze niet doen bij de overige stands, terwijl daar toch volop bloemen en planten aanwezig waren.


Ruiken had geen zin bij de bloemen en planten in de stands met allerlei woondecoraties. Dat ‘groene spul’ was nep, al moest je regelmatig even voelen ter bevestiging. En dat spul van plastic, stof en zijde is behoorlijk divers en levensecht. Voor winkeliers met woondecoraties waarschijnlijk het meest ideale groen om de gewenste sfeer op te roepen en toepassingsmogelijkheden van hun spullen te tonen. Verzorging is immers niet nodig. Gebruik die vele kleuren en vormen van bloemen en planten, nep of niet, zo leerde ik.


Het gaat om beleving, vertelde een marketeer tijdens een lezing op de beurs. Met certificaten, gedetailleerde productinfo, prijzen en kortingen kun je consumenten niet verleiden. Denk vooral niet productgericht, was de boodschap. Ik ging het nepgroen steeds meer waarderen. Als de koppeling groen en beleving maar gemaakt wordt, dan gaat de consument zelf wel bepalen of de aankoop met nep of echt groen ingevuld gaat worden. Moet je dan wel blijven veredelen, wellicht zelfs op je eigen bedrijf, zoals we deze week beschrijven? Uit oogpunt van productie is het antwoord waarschijnlijk altijd ja. Het kan altijd beter. Maar veredelen op het aspect beleving. Laten we dat aan de winkeliers over?

Hans Neefjes
hoofdredacteur