Kijk op de week

Kijk op de week

Over retailhandel en waarde van relaties

Het zal je gebeuren. Degene waarmee je ruim 25 jaar nauw samenwerkte, afzetmarkten ontwikkelde en omzetgroei realiseerde, diegene wil niet meer met je verder. Het overkwam handelaar Intergreen. Retailer Tesco gaat voor zijn winkels in het Verenigd Koninkrijk vanaf september 2020 de bloemen en planten ergens anders kopen. De meerjarige tender die ze uitschreven, wordt ingevuld door twee andere handelaren. Weg omzet. Van de €160 miljoen omzet die Intergreen draait, komt ruim 70% uit Tesco VK.

Het was een prijskwestie, zegt Intergreen. Er is volgens het handelsbedrijf niet gelet op zaken als waste (uitval) en hoe je samen ‘het schap naar een hoger niveau kan tillen’. Telers weten: lever je aan retail, dan gaat het over contracten die verscherpen en eisen die toenemen, vooral op de punten kwaliteit en certificering. Intergreen was daar transparant over, zeggen telers die we om een reactie vroegen.

Bezorgdheid klonk ook door in de reacties van telers op de aanstaande scheiding tussen de handelaar en Tesco. Hoe wordt het schap straks ingevuld? Moet het steeds goedkoper of gaan we inboeten op kwaliteit? Nog een zorg: is Intergreen vervangbaar? Hebben de andere twee partijen, MM Flowers en Flamingo Flowers, voldoende kennis en relaties en bijvoorbeeld de capaciteit om te pieken rond Engelse Moederdag?

Zelfs de telers die al leveren aan de overgebleven twee handelspartijen hopen dat het gat dat Intergreen achterlaat, goed opgevuld wordt. Goed in de zin van: met Hollandse bloemen en planten. Want het kunnen ook siergewassen uit Afrika en Zuid-Amerika zijn die de Engelse Tesco’s nog meer gaan vullen. Op basis van prijs, sortiment en volume zou dat zomaar kunnen. Concurrentie in het schap. Niet nieuw, maar via Intergreen hadden Nederlandse telers een lijntje. Afwachten of er nieuwe connecties komen.

Hans Neefjes
vakredacteur