Met de lancering van de nieuwe online marketing portal is een selectie van het campagnemateriaal van Bloemenbureau Holland beschikbaar in wel 10 talen. Op de site https://marketingportal.flowercouncil.com kunnen kwekers en handelsbedrijven duizenden hoge resolutie bestanden downloaden om deze te gebruiken in de communicatie met hun doelgroep. Hiermee wordt het internationale bereik van de campagnes nog verder vergroot.
Als gevolg van een sterke focus op het budget heeft Bloemenbureau Holland de handelsgerichte promotieactiviteiten de afgelopen jaren sterk af moeten slanken. Sinds de handelssector weer bijdraagt aan de financiering van de promotieactiviteiten van het Bloemenbureau, zijn er twee belangrijke aandachtspunten voor het marketing-communicatiebureau van de sierteeltsector. De eerste is het opzetten van een shopperactivatie-team. Dit team is sinds eind vorig jaar up and running. Het tweede aandachtspunt is het opleveren van een zogenaamde ’toolkit’. Met het opleveren van een speciale marketingportal met duizenden bestanden op het gebied van bloemen- en plantenpromotie, wordt nu ook aan dit aandachtspunt voldaan.
Maximaal effect
„Als Bloemenbureau is het belangrijk dat wij samen met onze stakeholders bekijken hoe we invulling kunnen geven aan de wensen die zij hebben”, aldus Managing director Dennis van de Lubbe van Bloemenbureau Holland. „De marketing portal is een mooi voorbeeld hoe we er met onze beperkte budgetten toch voor kunnen zorgen dat we in meer landen aanwezig zijn. Dit doen we door onze materialen te laten vertalen en via de portal beschikbaar te stellen, zodat kwekers en handelsbedrijven zelf kunnen kijken op welke manier en waar ze deze materialen inzetten.”
Inspelen op behoefte
Met de de nieuwe marketing portal speelt Bloemenbureau Holland in op een sterke behoefte van de handel om ook communicatie-activiteiten te kunnen ondernemen in andere landen dan de vier kernlanden van het Bloemenbureau. Veel handelsbedrijven hebben de wens geuit om onze communicatie-uitingen ook in andere talen ter beschikking te stellen dan in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. In overleg met de handel is ervoor gekozen om de uitingen van het Bloemenbureau ook in het Spaans, Italiaans, Pools, Russisch, Deens en Zweeds te vertalen en aan te bieden in de marketing portal.
Bloemisten en groothandel helpen
De marketing portal is ontwikkeld in nauwe samenspraak met enkele leden van de Vereniging voor Groothandelaren en Bloemkwekerijproducten (VGB). Brenda Sleeuwenhoek, Manager Marketing & Communication bij Hilverda De Boer is blij met het initiatief van het Bloemenbureau. „Wij exporteren naar meer dan vijftig landen. Voor ons is het een welkome aanvulling dat er nu ook uitingen beschikbaar komen voor zes andere landen dan de vier kernlanden van het Bloemenbureau.”
Eerder zag Sleeuwenhoek met lede ogen aan dat het Bloemenbureau, onder invloed van krimpende budgetten, er voor moest kiezen om zich primair op consumenten te richten. „Voor ons is het belangrijk dat we onze afnemers, bloemisten en groothandel, kunnen helpen om onze bloemen en planten te verkopen aan de consument. Goed promotiemateriaal is hierbij belangrijk. Het was voor ons dan ook echt een gemis dat het Bloemenbureau de laatste jaren steeds minder promotiematerialen voor de handel ter beschikking stelde. De lancering van de marketing portal door het Bloemenbureau is dan ook een goede zaak.”
Welkome aanvulling
Het aanbod van de duizenden bestanden vormt voor Sleeuwenhoek een meer dan welkome aanvulling op de promotiematerialen, die Hilverda De Boer zelf heeft ontwikkeld. Sleeuwenhoek is blij verrast dat de portal naast posters, banners, displays en ander point-of-sale materiaal ook uitingen voor social media bevat. „We zijn zelf actief op Facebook, Instagram en YouTube. Daarnaast geven we tweemaal per week een digitale nieuwsbrief uit. In het verleden waren we min of meer afhankelijk van social media posts, die het Bloemenbureau zelf plaatste. Het is fijn dat we nu zelf al in een vroeger stadium kwalitatief hoogwaardige uitingen, waaronder filmpjes, uit de marketing portal kunnen gebruiken voor onze eigen social media. Wij moeten onze klanten immers al eerder informeren over acties en speciale dagen, dan dat de consument er over hoort.”
De Manager Marketing & Communication van Hilverda De Boer is goed te spreken over de opzet van de marketing portal. „De portal ziet er aantrekkelijk en overzichtelijk uit. De filters helpen je om snel te vinden wat je zoekt.”